• Nieuws

Het belang van een merkregistratie

18 mei 2020
Start-up

Stel je voor, je zit met een aantal vrienden aan tafel en plots komt iemand met een super goed idee. Gat in de markt denk je en het brainstormen begint. Na maanden praten en denken hebben jullie vertrouwen in jullie unieke Start-Up.

De een bouwt een website, de ander ontwerpt een logo en weer een ander is de geschikte man voor de sales. De Start-Up begint vorm te krijgen en jullie willen gaan handelen onder een naam die precies past bij de diensten die jullie willen gaan aanbieden.

Onder deze naam treden jullie vol trots naar buiten en houden pitches voor mogelijke investeerders. Alles lijkt goed te gaan en jullie beginnen steeds meer naam te maken, maar dan…

Jullie ontvangen een boze brief waarin wordt gesteld dat jullie inbreuk maken op de Europese merkenrechten van een Franse onderneming, die toch wel enigszins soortgelijke diensten leveren. Jullie hadden totaal geen weet van deze onderneming, maar worden gesommeerd zo snel mogelijk te rebranden en een schadevergoeding te voldoen voor de inmiddels ontstane verwarring op de markt en de daardoor ontstane schade bij de Fransman.

Ontzettend zonde en jammer, want de door jullie zorgvuldig gekozen naam begon net bekend te worden onder jullie potentiele investeerders en klanten.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Verhalen als bovenstaand komen wij helaas geregeld tegen. Vol enthousiasme worden Start-Ups ontwikkeld onder namen welke inbreuk blijken te maken op merkenrechten van derden. Vaak zit er dan niets anders op dan een nieuwe naam te verzinnen en volledig te rebranden. Het is daarom van groot belang om in een vroeg stadium te onderzoeken of een naam/merk beschikbaar is en indien dit het geval is, de naam als merk vast te leggen binnen het territorium waar jij actief wil worden onder de naam.

Niet alleen kom je zo niet voor verrassingen te staan, ook kan je op basis van jouw merkregistratie derden verbieden een overeenstemmend merk te gebruiken voor dezelfde soort producten of diensten als waarvoor jij je merk hebt vastgelegd. Hiermee voorkom je dat anderen proberen mee te liften op jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie.

Het Ploum Start- en Scale-up Team staat voor je klaar

Wij helpen je graag met het onderzoeken, vastleggen en beschermen van je merken. Daarnaast staat het Start- en Scale-up Team van Ploum voor je klaar om jouw juridische vragen te beantwoorden en je verder op weg te helpen.

Deze week organiseren wij een aantal online events.

Op 18, 19 en 20 mei 2020 organiseren wij een drietal webinars, waarin we een aantal voor start- en scale-ups essentiële juridische onderwerpen de revue laten passeren. Deze webinars worden georganiseerd in samenwerking met CityLab010. Inschrijving voor (één van) deze webinars staat open voor (voormalig) plannenmakers van CityLab010.

AANMELDEN

De webinars zijn afgelopen. Inschrijven voor een of meerdere van deze webinars is niet meer mogelijk.

Daarnaast zullen eveneens op korte termijn (virtuele) rondetafelgesprekken worden georganiseerd, waarin we de juridische vragen van start- en scale-ups zullen beantwoorden. Meer informatie zal op korte termijn bekend worden gemaakt. Houd hiervoor onze website en onze social media in de gaten.