Webwinkels opgelet: verwijzen naar nieuw platform online geschillenbeslechting

24 feb '16

Winkelen via het internet blijft nog steeds populair. Het aantal mensen dat online winkelt neemt dan ook nog steeds toe. De online consument kan niet meer over het hoofd worden gezien. De wetgeving speelt hier ook op in.

Online platform

Recent heeft de Europese Commissie, op grond van een Europese Verordening een Europees platform voor online geschillen beslechting (ODR) gelanceerd. Sinds 15 februari 2016 is dit platform actief. Met het platform kunnen consumenten en webwinkels in de EU geschillen over online aankopen oplossen. Het moet voor de consument dus gemakkelijker worden om klachten in te dienen over zowel nationale als grensoverschrijdende (binnen de EU) webwinkels. De geschillen worden via het platform naar de nationale instanties voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR) doorgeleid. De geschillencommissie waarnaar wordt doorgeleid hanteert verder gewoon haar eigen procedures en regels.

Verplichting webwinkels

Webwinkels zijn nu verplicht consumenten te wijzen op dit door de Europese Commissie gelanceerde online platform. De verwijzing naar het online platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) moet voor de consument gemakkelijk op de website terug te vinden zijn en moet daarnaast ook in de algemene voorwaarden van de webwinkel worden opgenomen. Daarnaast kan de webwinkel nog steeds verwijzen naar reguliere (nationale) geschillencommissies waarbij hij is aangesloten.

Werk aan de winkel!

Webwinkeliers moeten dus hun algemene voorwaarden aanpassen en zorgen dat de link naar het ODR platform duidelijk op de website is terug te vinden. Dit artikel is geschreven door Ady van Nieuwenhuizen.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.