• Ploum is partner van Museum Boijmans Van Beuningen.

    Duidelijk anders

Elke maand leest u hier over een kunstwerk uit de Boijmans collectie. Deze maand:

René Magritte, 1898 – 1967, La reproduction interdite, 1937, Museum Boijmans Van Beuningen

Het werk La reproduction interdite (Verboden af te beelden) is ondanks de titel wel René Magrittes meest gereproduceerde schilderij. Magritte lijkt de figuratieve kunst nooit te hebben vertrouwd. Veel van zijn werken hebben het misleidende van de gelijkenis als onderwerp, dank aan zijn beroemde Ceci n’est pas une pipe. Door het onmogelijke in beeld te brengen zet hij ons aan tot nadenken over de functie, de mogelijkheden en de beperkingen van de afbeelding en het kunstwerk in het bijzonder.

Doordat de kunstenaar de kijker meer vragen stelt dan antwoorden geeft, is het werk onderhevig aan een enorme hoeveelheid analyses. De meest algemeen aanvaarde interpretatie is dat Magritte voor dit schilderij het gezicht van de geportretteerde niet afbeeldde, om zo juist iets te laten zien van de persoon in kwestie. De geportretteerde is Edward James, een zeer gefortuneerde Britse mecenas die zijn werkelijke persoonlijkheid verborg achter een dandyachtig uiterlijk. Bekend is dat Magritte goed contact had met James. Opvallend is dat hij James in hetzelfde jaar ook op een ander schilderij zonder gezicht voorstelt. Magritte stelde zich ten doel ‘voorstellingen te schilderen die het raadsel van de wereld oproepen’. Door het gezicht van Edward James niet te tonen doet hij dat zeker.

Réne Magritte en Museum Boijmans Van Beuningen

In 1937 bracht René Magritte drie weken door in het huis van zijn favoriete, excentrieke Britse verzamelaar Edward James, waarbij hij een groep werken van groot formaat schilderde. Deze schilderijen, ‘Reproduction lnterdite’, ‘La jeunesse illustre’ en ‘Le Model Rouge’, werden beeldbepalend voor zijn oeuvre. Na een periode van bruikleen in Rotterdam, begin jaren zeventig, werden ze in respectievelijk 1977 en 1979 door Museum Boijmans Van Beuningen bij Edward James aangekocht. Samen met ‘Op de drempel van de vrijheid’ (1930), dat al eerder was verworven, kwam zo een belangrijk deel van Magrittes topperiode In Nederlands museaal bezit. ‘Le Model Rouge’ kon in 1979 worden aangekocht.

Prominente collectie surrealisten

Museum Boijmans Van Beuningen, dat zich met zijn aandacht voor het (internationale) surrealisme van alle Nederlandse musea onderscheidt, heeft een omvangrijke surreële collectie van 120 stukken. Deze wordt nog regelmatig uitgebreid en de collectie levert een zeer grote bijdrage aan de internationale bruikleenpositie van Museum Boijmans Van Beuningen.

Lees meer over dit werk en René Magritte: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/4232

RenéMagritte